Oneworld is een samenwerkingsverband tussen een aantal
luchtvaartmaatschappijen, waaronder British Airways, American Airlines,
Iberia en Cathay Pacific. Door samen op te trekken, bijvoorbeeld door routes
op elkaar af te stemmen, hopen de vervoerders meer passagiers binnen te
halen.
Wereldwijd is Oneworld weliswaar één van de drie grote allianties, in
Nederland is het tot nu toe nauwelijks actief geweest. Zeven leden van
Oneworld vliegen wel op Nederland, maar ze hebben slechts een klein gedeelte
van de markt in handen. Vanaf Schiphol voeren ze wekelijks tweehonderd
vluchten uit. Dat lijkt veel, maar KLM alleen al is groter in Nederland.
"Waarschijnlijk kennen maar weinig Nederlanders ons," moest
commercieel directeur Nicolas Ferri van de alliantie dan ook toegeven. Daar
wil Oneworld echter verandering in brengen. "We zien Nederland nu als
een kernmarkt." Met nieuwe initiatieven, gericht op consumenten en
kleine en middelgrote bedrijven, hoopt het samenwerkingsverband reizigers
voor zich te winnen en zijn marktaandeel te vergroten.
Zo biedt Oneworld nu de mogelijkheid om tickets van verschillende
luchtvaartmaatschappijen te combineren. Op de heenvlucht tussen Amsterdam en
Bangkok bijvoorbeeld kan iemand profiteren van een laag tarief van British
Airways, op de terugweg kan hij vliegen met Cathay Pacific. Ferri: "Dat
kan goedkopere tickets opleveren, maar het belangrijkste is flexibiliteit.
Daardoor worden we concurrerender."
Ook wil de alliantie proberen meer kleine en middelgrote bedrijven aan zich te
binden. Die kunnen zich inschrijven bij een soort club, die toegang biedt
tot goedkopere tickets. Nu telt deze club vierhonderd Nederlandse leden,
maar dat zouden er idealiter vierduizend moeten zijn.
Ferri verwacht veel animo bij kleinere bedrijven, omdat ze nu vaak veel
moeite hebben om goedkopere tarieven te regelen voor zakenreizen. Ze hebben
simpelweg niet de onderhandelingspositie van een Shell of Unilever. Oneworld
richt zich volgens Ferri ook op multinationals, maar de mogelijkheden zijn
beperkt. Europese regelgeving laat het niet toe dat de aangesloten
luchtvaartmaatschappijen prijsafspraken maken. Dat is wel een noodzaak om
grote concerns goed te kunnen bedienen.
Oneworld introduceert deze initiatieven in drie Europese landen, waarvan
Nederland er één is. Ons land is interessant wegens de "volwassen
markt", lichtte Ferri toe. Nederlandse reizigers zijn ervaren en zullen
bereid zijn snel over te stappen naar een redelijk onbekende
luchtvaartmaatschappij. Bovendien blijven de risico's voor Oneworld beperkt. "Nederland
is niet te groot en niet te klein. We kunnen hier de risico's goed
inschatten."
Oneworld hoopt zijn marktaandeel te vergroten. Welk deel van de markt het
verbond nu in handen heeft, wilde Ferri niet zeggen. Wel verwacht hij de
komende tijd een flink aantal reizigers erbij te krijgen. Een
reclamecampagne, met een miljoenbudget, moet daarbij helpen.
Dat zal de alliantie behoorlijk wat moeite kosten. Nederland is
namelijk de speeltuin van KLM, en deze luchtvaartmaatschappij behoort tot
het concurrerend samenwerkingsverband SkyTeam. Daar zitten ook Air France,
Delta Air Lines en Northwest Airlines in.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl